Οδηγός επιβίωσης για μέντορες

Καλωσήρθες στην παρέα των μεντόρων του Mentorkids. Χαιρόμαστε πραγματικά που σ’ έχουμε μαζί μας και θα βάλουμε τα δυνατά μας να κάνουμε αυτή την εμπειρία ευχάριστη και εποικοδομητική για όλου –εσένα, εμάς και κυρίως τα παιδιά. Γι’ αυτό το λόγο, είναι σημαντικό να διαβάσεις τις παρακάτω κατευθυντήριες γραμμές που ετοιμάσαμε για σένα και να ανατρέχεις σε αυτές πριν από τις συναντήσεις σου με τα παιδιά –ή όποτε αισθάνεσαι την ανάγκη.

Πριν από μία συνάντηση

  1. Κάθε φορά που θα παρουσιάζεται, σε κάποιο σχολείο, μία κατάλληλη ευκαιρία/ανάγκη στην οποία μπορείς να φανείς χρήσιμος/η ως μέντορας, εμείς θα επικοινωνούμε μαζί σου ώστε να επιβεβαιώσουμε τη διαθεσιμότητά σου για την ημέρα και την ώρα της συνάντησης με τα παιδιά.
  1. Είναι σημαντικό να μην κανονίζεις μόνος/η σου προσωπικές ή εξ αποστάσεως συναντήσεις με παιδιά χρησιμοποιώντας το τίτλο του Mentorkids, αλλά να μας ενημερώνεις για κάθε τέτοιο αίτημα από σχολεία. συλλόγους γονέων ή κηδεμόνες παιδιών, έτσι ώστε να είμαστε σίγουροι ότι ελέγχουμε όπως πρέπει κάθε σχετική διαδικασία.
  1. Πριν από τις πρώτες συναντήσεις σου με παιδιά, δοκίμασε να σκεφτείς ή να φανταστείς ερωτήσεις που θα ήθελες εσύ να κάνεις σε έναν εκπρόσωπο του επαγγέλματός σου όταν πρωτοαποφάσισες να το ακολουθήσεις. Προσπάθησε να τις διαμορφώσεις με τον τρόπο σκέψης που είχες τότε και όχι αυτόν που έχεις σήμερα.
  1. Δεν χρειάζεται να προετοιμάσεις κάποια μακροσκελή εισήγηση για το background και τη δουλειά σου. Αλλού μπορεί να συνηθίζεται, αλλά στο Mentorkids ο ρόλος σου δεν είναι να παρουσιάσεις τον εαυτό σου, είναι, πολύ απλά, να απαντήσεις στις ερωτήσεις των παιδιών για το επάγγελμά σου. Μία εισαγωγή των 3’ για το ποιος είσαι, τι έχεις κάνει και γιατί πιστεύεις ότι μπορείς να δώσεις στα παιδιά μια σφαιρική εικόνα γύρω από τον επαγγελματικό σου χώρο, αρκεί.

Στη διάρκεια της συνάντησης

  1. Αν στη συνάντηση με τα παιδιά δεν υπάρχει κάποιος εκπρόσωπος της οργανωτικής ομάδας του Mentorkids, ορίστε κάποιο μέντορα ή καθηγητή των παιδιών για να τους περιγράψει τη δομή της συζήτησής σας. Η οποία, στην περίπτωση των μονόωρων συναντήσεων, είναι:
  • 10’ εισαγωγικές παρουσιάσεις των μεντόρων (3’ ο καθένας)
  • 40’ ερωτήσεις των παιδιών σε όποιο μέντορα εκείνα επιλέξουν. Στις γενικές ερωτήσεις, οι μέντορες μπορούν να απαντάνε εκ περιτροπής. Αποφύγετε να απαντάτε και οι τρεις στην ίδια ερώτηση, εκτός αν κάποια απορία το απαιτεί.
  • 10’ σχόλια κλεισίματοςκαι συμπεράσματα από τους μέντορες (3’ ο καθένας)

Στις έκτακτες δίωρες συναντήσεις, ο στόχος είναι να κρατηθούν σύντομα τα εισαγωγικά και τελικά σχόλια των μεντόρων και να δοθεί περισσότερος χρόνος στα παιδιά. Έτσι κι αλλιώς, ο λόγος για να διοργανωθεί μια δίωρη συνάντηση είναι η συμμετοχή περισσότερων από 8 παιδιών στην ομάδα.

  1. Προσπάθησε να απαντάς ευθέως και συνοπτικά στις ερωτήσεις τον παιδιών, έτσι ώστε και να κρατήσεις ζωντανό το ενδιαφέρον τους και να μη στερήσεις πολύτιμο χρόνο από τις ερωτήσεις άλλων παιδιών και τις απαντήσεις άλλων μεντόρων. Ο στόχος είναι η κάθε ερωταπάντηση να μην ξεπερνάει σε διάρκεια τα 5’, έτσι ώστε στη διάρκεια μιας μονόωρης συνάντησης να καλυφθούν τουλάχιστον 8 ερωταπαντήσεις.
  1. Φρόντισε να η διακόπτεις τους άλλους μέντορες ενώ απαντούν στην ερώτηση κάποιου παιδιού. Αν διαφωνείς σοβαρά με κάποιο σημείο της απάντησής τους ή θέλεις να προσθέσεις κάτι, σημείωσε την παρατήρησή σου και ζήτησε να κάνεις μία παρέμβαση αφού ο πρώτος μέντορας ολοκληρώσει. Αν, ωστόσο, πιάνεις τον εαυτό σου να το κάνει συνέχεια αυτό, αναρωτήσου αν είναι πράγματι τόσο σημαντικό το να προσθέτεις πάντα τη δική σου γνώμη.
  1. Είναι σημαντικό να παρακολουθεί τη ροή κάποιος από τους μέντορες ή τους καθηγητής, ώστε να εξασφαλίσει ότι όλα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να θέσουν την ερώτησή τους σε κάποιο μέντορα. Ορίστε ποιος θα αναλάβει αυτή την ευθύνη πριν από το ξεκίνημα της συζήτησης.
  1. Θυμήσου ότι ο σκοπός ύπαρξης του Mentorkids και ο λόγος που η συμβολή σου είναι πολύτιμη για μας και για τα παιδιά, είναι η δυνατότητα να πάρουν τα ίδια την πρωτοβουλία να ρωτήσουν, να μάθουν, να κρίνουν κι να αποφασίσουν για το μέλλον τους. Είσαι μπροστά τους για να απαντήσεις στις ερωτήσεις που σε κάλεσαν για να σου κάνουν. Άκου, πραγματικά, λοιπόν τις απορίες τους και απόφυγε τον πειρασμό να δώσεις απλώς τις απαντήσεις που εσύ πιστεύεις ότι πρέπει να ακούσουν, χωρίς να σου τις έχουν ζητήσει.
  1. Σε κάθε σχέση mentoring, ο χρυσός κανόνας είναι να ακούς περισσότερο απ’ όσο μιλάς. Για να είσαι λοιπόν σίγουρος/η ότι απαντάς σ’ αυτό που σε ρωτάνε τα παιδιά, φρόντισε να τα αφήνεις να ολοκληρώσουν τη διατύπωσή τους, χωρίς να σκέφτεσαι ήδη τι θέλεις να τους απαντήσεις (μπορείς να ζητήσεις να σκεφτείς για μερικά δευτερόλεπτα πριν δώσεις την απάντησή σου). Αν κάτι στην ερώτηση δε σου είναι 100% σαφές, μην απαντήσεις πάνω σ’ αυτό που πιστεύεις ότι άκουσες: ζήτα διευκρινίσεις.
  1. Θυμήσου ότι τα παιδιά έχουν στη διάθεσή τους μόλις 60’ για να γνωρίσουν τους 3 μέντορες της ομάδας, να υποβάλουν τις ερωτήσεις τους και να ακούσουν τις απαντήσεις. Ο χρόνος δεν είναι πολύς, δώσε τους λοιπόν προτεραιότητα στο πώς θα θελήσουν να τον χρησιμοποιήσουν.
  1. Αν έχεις μία ή (λίγο) περισσότερες συμβουλές τις οποίες θεωρείς ότι είναι πραγματικά χρήσιμο να ξέρουν τα παιδιά, κάνε υπομονή μέχρι το τέλος. Αν ως τότε δε σε έχουν ρωτήσει κάτι σχετικό, μπορείς να τις μοιραστείς μαζί τους, αρκεί η ομιλία σου να μην ξεπεράσει τα 3’.
  1. Προσπάθησε να απαντάς με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ειλικρίνεια στις ερωτήσεις των παιδιών. Μπορεί να μην είναι πάντα εύκολο να τους περιγράψεις τις ιδιαιτερότητες ή τις δυσκολίες της δουλειάς αλλά πιστεύουμε ότι πάντα υπάρχει τρόπος να τους εξηγήσεις αυτό που ζητάνε να μάθουν, ανάλογα φυσικά με την ηλικία τους. Για να το πετύχεις, μπορείς να δοκιμάσεις να προβλέψεις εκ των προτέρων μερικές «δύσκολες» ερωτήσεις και να σκεφτείς ποια θα ήταν τα πιο κατάλληλα λόγια για να τις απαντήσεις.
  1. Προσπάθησε να την εμπνεύσεις τα παιδιά, με το να μοιραστείς μαζί τους τις εμπειρίες σου, αλλά μην τους τις επιβάλλεις σαν μόνες εναλλακτικές λύσεις.
  1. Απόφυγε να γίνεσαι επικριτικός/η ή διδακτικός/η στις συζητήσεις σου με τα παιδιά. Ο ρόλος σου δεν είναι να λειτουργήσεις ως γονιός ή καθηγητής τους, ούτε να τους επισημάνεις ό,τι μπορεί να κάνουν λάθος στην αναζήτηση των σπουδών ή της μελλοντικής τους δουλειάς. Ο ρόλος σου είναι να μοιραστείς μαζί τους τις γνώσεις και την εμπειρία σου, να τα ακούσεις, να τους δείξεις ότι πιστεύεις σ’ αυτά και να λειτουργήσεις ως θετικό παράδειγμα για τα πράγματα που θέλουν να επιτύχουν.
  1. Μη διστάσεις, ωστόσο, να μοιραστείς με τα παιδιά και τα λάθη ή τις αποτυχίες σου. Θα τα βοηθήσει πολύ το να καταλάβουν ότι κανείς δεν είναι αλάνθαστος και ότι η πορεία προς την επιτυχία δεν είναι ποτέ ευθεία, απρόσκοπτη και απολύτως ομαλή. Μοιράσου μαζί τους όσα έμαθες από τα πισωγυρίσματά σου και δώσε τους να καταλάβουν ότι είναι φυσιολογικό, επιθυμητό και αναμενόμενο να κάνουν, με τη σειρά τους, τα δικά τους λάθη.
  1. Ανεξάρτητα από την προσωπική μας επαγγελματική εμπειρία, ο ρόλος μας ως μέντορες δεν είναι ούτε να ενθαρρύνουμε ούτε να αποθαρρύνουμε κάποιο παιδί από το να ακολουθήσει κάποιο συγκεκριμένο γνωστικό ή εργασιακό πεδίο. Ο ρόλος μας είναι να απαντήσουμε όσο πιο ψύχραιμα γίνεται στις ερωτήσεις του και να αφήσουμε το ίδιο να αποφασίσει, με βάση όλες τις γνώσεις που θα συγκεντρώσει, από εμάς και από άλλες πηγές της επιλογής του, το δρόμο που του ταιριάζει να ακολουθήσει (ακόμα κι αν αυτός δεν είναι αυτός που ταίριαζε ή θα ταίριαζε σε εμάς).
  1. Αν στη διάρκεια της συζήτησης σού τεθεί κάποια ερώτηση στην οποία νιώθεις ότι δεν μπορείς να απαντήσεις, μη διστάσεις να ζητήσεις χρόνο για να σκεφτείς και να επανέλθεις αργότερα με την απάντησή σου (εννοείται ότι η κουβέντα μπορεί να συνεχιστεί στο μεταξύ, με άλλες ερωτήσεις). Αν και πάλι νιώθεις ότι η ερώτηση ξεπερνάει την εμπειρία ή/και τις γνώσεις σου, προτίμησε να πεις αυτό στα παιδιά από το να τους δώσεις μια «ξύλινη» ή ανακριβή απάντηση. Μπορείς πάντα να κάνεις την έρευνά σου και να τους μεταφέρουμε εμείς αργότερα την απάντησή σου.
  1. Στη διάρκεια της συζήτησης με τα παιδιά, είναι πιθανό να εκφράσουν παράπονα σχετικά με τη στάση των γονιών ή των καθηγητών τους στο θέμα του επαγγελματικού τους προσανατολισμού. Όσο κι αν θέλουμε να δείξουμε την υποστήριξη και τη συμπάθειά μας σε αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε α) να μην προσβάλουμε με κανέναν τρόπο την οικογένεια ή/και τους εκπροσώπους τος σχολείου τους και β) να μη στρέψουμε τα παιδιά ενάντια στους ανθρώπους που, στο κάτω κάτω προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο δυνατό για εκείνα. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε συγκαταβατικοί ή/και (χειρότερο) διδακτικοί, αλλά να θυμίζουμε τα παιδιά οτι οι γονείς τους επιθυμούν το καλύτερο για εκείνα και ότι δική τους δουλειά είναι να φιλτράρουν τις συμβουλές και να αποφασίσουν, υπεύθυνα και συνειδητά, για τον εαυτό τους.

Μετά από τη συνάντηση

  1. Ο ρόλος του Mentorkids είναι να στηρίξει τα παιδιά στο να βρουν την επαγγελματική τους κατεύθυνση, όχι να αντιμετωπίσουν τυχόν άλλα προσωπικά/ψυχολογικά/οικογενειακή ζητήματα που τα απασχολούν. Αν, στη διάρκεια της συζήτησης ή και μετά από αυτήν, κάποιο παδί ζητήσει τη συμβουλή σου για κάποιο τέτοιο θέμα, δείξε προσοχή. Όσο σίγουρος κι αν είσαι για την απάντηση που θέλεις να του δώσεις, όσο κι αν σε τιμά η εμπιστοσύνη του, θυμήσου ότι δεν είσαι εξουσιοδοτημένος ή καλυμμένος ώστε να δώσεις αυτό που θα λέγαμε «κατευθύνσεις ζωής». Προτίμησε να ενθαρρύνεις το παιδί να ζητήσει τη βοήθεια κάποιου κοντινού του προσώπου που εμπιστεύεται, επισημαίνοντάς του ότι οι άνθρωποι που το αγαπούν θα ήθελαν (και είναι οι πιο κατάλληλοι) να γνωρίζουν τα προβλήματα που το απασχολούν. Το ίδιο δεν θα ήθελες να πει κάποιος και στο δικό σου παιδί;
  1. Σε περίπτωση που κάποιο παιδί ζητήσει τα προσωπικά στοιχεία επικοινωνίας σου, ώστε να έρθει σε επαφή μαζί σου μετά την αρχική συνάντηση, εξήγησέ του ότι μπορεί να μας στείλει τυχόν ερωτήσεις και περαιτέρω απορίες στο mentorkidsgr@gmail.com, επισημαίνοντας το όνομα του μέντορα που θέλει να του απαντήσει. Στη συνέχεια εμείς θα προωθήσουμε την ερώτηση στον αντίστοιχο μέντορα και με την αντίστροφη διαδικασία θα στείλουμε την απάντησή του. Μπορεί να φαίνεται γραφειοκρατικό και περίπλοκο, αλλά είναι καλύτερο για όλους να διατηρήσουμε τις υγιείς αποστάσεις με τα παιδιά, ώστε να αποφύγουμε τυχόν παρεξηγήσεις και να διαφυλάξουμε τα όρια που θα μας επιτρέψουν να κάνουμε σωστά και με ασφάλεια τη δουλειά που είναι σημαντικό να κάνουμε.
  1. Αν υπάρχει κάποιο θέμα που νιώθεις ότι δεν χειρίστηκες καλά σε κάποια συνάντηση με τα παιδιά (ή που φοβάσαι ότι δεν θα μπορέσεις να διαχειριστείς στο μέλλον), μη διστάσεις να απευθυνθείς σ’ εμάς, στο Mentorkids. Είμαστε εδώ για να αντιμετωπίζουμε μαζί τις προκλήσεις.

Έχεις απορίες, προτάσεις, σχόλια;

Επικοινώνησε μαζί μας στο mentorkidsgr@gmail.com ή στα τηλέφωνα 6945 993798 και 6941 602020.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s